Anša Rūtentāla kustību teātris
Jeļena Novikova
ARKT izveidotājs un vadītājs Ansis Rutentāls (1949–2000)
A. Rutentāls dzimis 1949. gada 28. maijā. 1967. gadā pabeidzis Emīla Dārziņa Mūzikas vidusskolas Kordiriģentu nodaļu. No 1963. līdz 1973. gadam ir mīms ansamblī "Rīgas Pantomīma". No 1986. līdz 1992. gadam strādā Latvijas Konservatorijā par Teātra fakultātes skatuves kustības un aktieru ķermeņa plastikas pasniedzēju. No 1993. līdz 2000. gadam ir pasniedzējs Latvijas Kultūras akadēmijas Kino un teātra mākslas fakultātē.
A. Rutentāls ir vadījis ķermeņa plastikas meistarklases Latvijā, Lietuvā, Krievijā, Anglijā, Dānijā, Zviedrijā un citur. No astoņdesmito gadu sākuma līdz 2000. gadam veidojis kustību partitūras, telpas un gaismas risinājumus Liepājas un Valmieras teātros, Nacionāla teātra, Dailes teātra un Nacionālās Operas izrādēm. Ir vairāku videofilmu autors. Sadarbojies ar Latvijas vadošajiem džeza māksliniekiem, komponistiem, dziedātājiem, gleznotājiem, tēlniekiem. Veidojis performances mākslinieciskā, urbānā un dabas vidē.4
* Buto – japāņu avangarda deja, kas attīsta ķermeņa apzināšanos, prāta un ķermeņa vienību, palīdz atklāt personības iekšējos resursus. Deju un kustību terapija ir psihoterapeitisks kustības lietojums, lai uzlabotu cilvēka sociālo, kognitīvo, emocionālo un fizisko dzīvi.
**Kontaktimprovizācija – dejas forma, kurā fiziskā aktivitāte un rotaļīgums tiekas negaidītā un radošā veidā. Tā vienmēr ir balstīta uz improvizāciju, un tās rezultātu nosaka dejotāju spēja paļauties uz fizikas spēku likumiem, tādiem kā gravitācija un inerce, kā arī uz spēju improvizēt, noturot savstarpējo kontaktpunktu, kas brīvi ceļo viscaur partneru ķermeņiem.
1Par A.Rūtentāla Kustību teātri [tiešsaiste]. Anša Rūtentāla Kustību teātris (arkt.lv). Pieejams: http://arkt.lv/lv/ * Buto – japāņu avangarda deja, kas attīsta ķermeņa apzināšanos, prāta un ķermeņa vienību, palīdz atklāt personības iekšējos resursus. Deju un kustību terapija ir psihoterapeitisks kustības lietojums, lai uzlabotu cilvēka sociālo, kognitīvo, emocionālo un fizisko dzīvi.
**Kontaktimprovizācija – dejas forma, kurā fiziskā aktivitāte un rotaļīgums tiekas negaidītā un radošā veidā. Tā vienmēr ir balstīta uz improvizāciju, un tās rezultātu nosaka dejotāju spēja paļauties uz fizikas spēku likumiem, tādiem kā gravitācija un inerce, kā arī uz spēju improvizēt, noturot savstarpējo kontaktpunktu, kas brīvi ceļo viscaur partneru ķermeņiem.
2Mediņa, I. Kustība, tu esi maģiska! No: Liesma. Nr. 6 (1981, jūnijs)
3Ēna [tiešsaiste]. Anša Rūtentāla Kustību teātris (arkt.lv). Pieejams: http://arkt.lv/lv/
4Ansis Rūtentāls : biogrāfija. No: Ansis Rūtentāls. Skaņa. Krāsa. Kustība = Sound. Color. Movement : [katalogs]. Rīga : LU biedrība "Juventus", 2008, 33. lpp.
5Dejas dienas meistarklases un skolotāji [tiešsaiste]. Latvijas Profesionālās mūsdienu dejas horeogrāfu asociācija (dance.lv). Pieejams: http://www.dance.lv/2.maija%20klases.htm
6Geikins, Ārijs. Otrajā realitātē : kādas dzīves atmiņu mozaīka. [Rīga] : ARTE, 2007. 498, [3] lpp. : il.
7Kustību teātrim – 10. No: Teātris. Nr. 3 (1990, marts)
8Ziemele, M. Kūstību teātris un Ansis. No: Teātris. Nr. 3 (1990, marts)